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dc.contributor.authorChimbo Orellana, Víctor Hugo-
dc.contributor.authorAndino Gualli, Ángel Patricio-
dc.contributor.authorChimborazo Azogue, Luis Edwin-
dc.contributor.authorBarzola Jiménez, Mery Katty-
dc.contributor.authorEstrada Hernández, José Armando-
dc.date.accessioned2025-11-20T16:49:10Z-
dc.date.available2025-11-20T16:49:10Z-
dc.date.issued2025-05-20-
dc.identifier.issn2745-2891-
dc.identifier.urihttp://rdigital.ueb.edu.ec/jspui/handle/123456789/8624-
dc.descriptionA proposal of different strategies within a strategic positioning matrix is presented for the teaching of physical education in Ecuadorian universities, based on the basic and current precepts of marketing. The objective: to propose a strategic positioning matrix to guarantee the competitiveness sustainability of physical education teaching in Ecuadorian universities. The methodology is based on the application of strategic marketing, it is conformed according to the stages of the process in the creation of a strategic matrix, where a proposal of diverse strategies is conformed. The results of the application of the strategic positioning matrix to the selected sample of several universities (five in total) and institutes of higher education (three in total), indicate that the main strategies to position themselves in the minds of students and teachers are: user orientation, attributes and benefits in terms of quality of teaching and effective and updated transmission of knowledge and values; which can ensure the positioning, despite the limitations and externalities of the environment. With the application of the strategic positioning matrix, key didactic positioning strategies were detected from the market segmentation to achieve competitiveness and sustainability for the teaching of physical education in Ecuadorian universities. Keywords: strategic positioning matrix, physical education teaching, strategieses_MX
dc.description.abstractSe presenta una propuesta de diversas estrategias dentro de una matriz estratégica de posicionamiento, para la enseñanza de la educación física en universidades ecuatorianas, a partir de los preceptos básicos y actuales del marketing. El objetivo: proponer una matriz de posicionamiento estratégico para garantizar la sostenibilidad de la enseñanza de la educación física en universidades ecuatorianas. La metodología parte de la aplicación del marketing estratégico, se conforma según las etapas del proceso en la creación de una matriz estratégica, donde son conformadas una propuesta de diversas estrategias. Los resultados de la aplicación de la matriz de posicionamiento estratégico a la muestra seleccionada de varias universidades (cinco en total) e institutos de Educación superior (tres en total), señalan que las principales estrategias para posicionarse en la mente de los estudiantes y docentes son: por orientación al usuario, por atributos y beneficios en lo referido a la calidad de la enseñanza y la transmisión efectiva y actualizada de conocimientos y valores; que pueden garantizar el posicionamiento, a pesar de las limitaciones y externalidades del entorno. Con la aplicación de la matriz de posicionamiento estratégico se detectaron estrategias didácticas clave de posicionamiento desde la segmentación de mercado para alcanzar la competitividad y sostenibilidad para la enseñanza de la educación física en universidades ecuatorianas.es_MX
dc.subjectMATRIZ DE POSICIONAMIENTO ESTRATÉGICOes_MX
dc.subjectENSEÑANZA EDUCACIÓN FÍSICAes_MX
dc.subjectESTRATEGIASes_MX
dc.titleMatriz de posicionamiento estratégico en la enseñanza de la educación física en las universidades estatales ecuatorianas.es_MX
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